”Vid den tiden beslutade Caesar Augustus att hela världen skulle registrera sig för att betala skatt. Detta var den första skattskrivningen [av totalt två] som hölls när Quirinius var ståthållare.” (Lukas 2:1, parentes tillagd)
Det är intressant att den välbekanta inledningen i Lukasevangeliets andra kapitel har historiska belägg i källor även utanför Bibeln. I kejsar Augustus egen självbiografi, Res Gestae Divi Augusti, som han nedtecknade vid 76 års ålder, nämns tre stora skattskrivningar. Den första skedde 28 f.kr, den andra 8 f.Kr. och den tredje inleddes 14 e.Kr. samma år som han dog.
Den andra skattskrivningen som påbörjades 8 f.Kr. verkar sammanfalla historiskt med Jesu födelse och det är troligtvis den som Lukas refererar till.
Quirinius var född 45 f.Kr. i Rom. Han gjorde karriär inom armén och 15 f.Kr. utsåg Augustus honom som prokonsul över Kreta och Kyrene. Sedan han återvänt till Rom 12 f.Kr. fick han nya krigsuppdrag i Syrien 11-7 f.Kr. Eftersom ståthållaren i Syrien, Saturninus, dör vid den här tiden, och det dröjer innan Varus tillträder, är det inte otroligt att Quirinius då fick ansvara för skattskrivningen. Det var hans första skattskrivning. Han förrättade senare en andra skattskrivning år 6 e.Kr. då han på nytt återvände till Syrien.
Men hur kan Jesus vara född före år noll?
Detta är inte så konstigt. Vår västerländska tideräkning som vi har idag utvecklades av munken Dionysius Exiguus i Rom år 525 e.Kr. Innan dess hade man räknat tiden utifrån större händelser eller olika regenter.
Ett exempel finns Lukas 3:1-2. Här ringar Lukas in tiden för Johannes döparens tjänst genom att ange att det var vid Ceasar Tiberius femtonde regeringsår, då Pontius Pilatus var ståthållare i Judéen, Herodes Antipas var tetrark i Galileen, också vidare. För att ange julen 2024 på liknande sätt skulle vi behöva skriva att det var under Ulf Kristerssons tredje regeringsår, då Martin Modéus var ärkebiskop, osv.
Att ta fram den nya tideräkningen var dock inte enkelt. Regeringstiden angavs på olika sätt under olika tider och kungar bytte ibland namn. Det visade sig att Dionysius räknade fel och missade några år. Idag har vi tillgång till fler källor och de flesta bibelforskare anser att Kristi födelse inträffade någon gång mellan 8 f.Kr., då den här skattskrivningen påbörjades, och år 4 f.Kr. då Herodes den store dog.