ArtiklarJudendom & Messiansk judendomNyheter

Bröt Yeshua (Jesus) mot Torah?

Rabbi Eric Tokajer svarar på frågan ”bröt Yeshua mot att följa och undervisa ur Torah?”

Tidigare publicerad på Rabbi Eric Tokajers officiella webbplats. Publicerad med tillstånd från författaren.


På lördagsmorgnarna i vår synagoga, före vår ordinarie sabbatsgudstjänst, har vi en frågestund där deltagarna kan ställa alla frågor de har. Under årens lopp har jag haft möjlighet att svara på tusentals frågor om messiansk judendom, Bibeln och hur vi vandrar i vår tro som troende på Yeshua. En del av deltagarna är personer som har kommit till tro på Yeshua (Jesus) från någon av de andra grenarna av judendomen. En del kommer från någon av kristendomens grenar. En del kommer från någon annan trosuppfattning och andra har inte någon trosbakgrund alls. Något som de alla har gemensamt är en önskan att lära sig vad Bibeln faktiskt säger om en mängd olika ämnen.

”Människor runt omkring oss har ändrat hur synd definieras och de vill att människor skall dömas som om de hade brutit mot G-d:s lag, eftersom de har brutit mot deras personliga lagar eller regler.”

Ett av de ämnen som det oftast ställs frågor om handlar om Yeshua och hans förhållande till Torahs bud. Många av dem som kommer från judendomen har trots allt fått lära sig att Yeshua bröt sig loss från att följa och undervisa ur Torah och att han startade en ny religion (eller åtminstone gjorde hans anhängare det). Många av dem som kommer från kristendomen har fått lära sig att Yeshua avskaffade Torah, eller i vissa fall befriade sina anhängare från alla skyldigheter gentemot Torah. De frågor som ställs till mig börjar vanligtvis med ett uttalande som ”I Markus står det så här” eller ”I Apostlagärningarna står det så här”, och sedan citeras versen vanligtvis ur kontext som en grund för att etablera en Yeshua som antingen bröt mot eller ändrade G-d:s bud.

Hur är det med Johannes 19:7?

En sådan fråga, som ställdes nyligen, baserades på Johannes 19:7:

”Judarna svarade: ”Vi har en lag och enligt den lagen (Torah) måste han dö, för han har gjort sig till Guds Son (Ben-Elohim).” (Johannes 19:7, parenteser tillagda)

Den som ställde frågan tog upp den här versen och frågade om den bevisade att Yeshua faktiskt hade brutit mot Torah. Denna fråga är av stor betydelse för judar som frågar efter Yeshuas messiasskap och borde vara av lika stor betydelse för icke-judiska sökare.

Detta beror på att Torah lär att Messias skulle vara en profet som Moses och Torah lär också att ett av tecknen på en falsk profet är att de skulle bryta mot Torah. Så om Yeshua bröt mot Torah, kunde han inte vara Messias. Så när någon läser en vers som Johannes 19:7, som verkar säga att Yeshua bröt mot Torah, kan och bör det få dem att ifrågasätta om Yeshua är Messias, och vi som lärare måste kunna förklara verser som Johannes 19:7 för att klargöra att Yeshua aldrig någonsin bröt mot något bud i Torah.

Sanningen är att om vi faktiskt läser Johannes 19:7 noggrant, ser vi att anklagelsen mot Yeshua faktiskt inte alls är att han bröt mot Torah. Anklagelsen från de judiska ledarna var att de har en lag som säger att någon inte får göra anspråk på att vara Ben-Elohim (G-d:s son), och eftersom Yeshua gjorde anspråk på att vara G-d:s son förtjänade han, enligt Torah, att dödas. Men det finns inget bud i Torah som säger att någon inte ska göra anspråk på att vara en Son till G-D. Faktum är att orden ”son till G-d” används på många ställen i Torah, bland annat i första Moseboks sjätte kapitel, och Salomo kallas också för en son till G-d i första Krönikeboken 28:6.

Så vad påstod de judiska lärarna?

Om Torah inte inkluderar ett bud som förbjuder att man påstår sig vara en son till G-D, vad är det då som dessa judiska ledare påstår? Ta återigen en titt på Johannes 19:7 där det står ”vi har en lag”, inte att G-D har en lag eller att Torah har en lag. Här är svaret. Judarna hade en lag mot att påstå sig vara en son till G-d, och eftersom de hävdade att Yeshua bröt mot deras lag, ville de att han skulle dödas som om han hade brutit mot ett bud i Torah, som medförde dödsstraff.

Detta koncept borde vara ganska lätt för oss att förstå idag, eftersom människor runt omkring oss har ändrat hur synd definieras och de vill att människor skall dömas som om de hade brutit mot G-d:s lag, eftersom de har brutit mot deras personliga lagar eller regler. Ett annat sätt att beskriva vad dessa judiska ledare gjorde är att säga att de var legalistiska.

Yeshua undervisade mot just detta problem i Markus 7:7-9:

”Deras vördnad för mig är meningslös, för lärorna de lär ut är människobud. Ni överger Guds bud och håller er till människors stadgar.” Han sade också till dem: ”Ni upphäver skickligt Guds bud för att upprätthålla era egna stadgar.” (Markus 7:7-9)

Så jag svarade på frågan den där lördagsmorgonen på samma sätt som jag kommer att svara här: Nej, Yeshua bröt aldrig någonsin mot ett bud i Torah, och han lärde inte heller någon att göra det, oss idag inkluderat. Om han hade gjort det, skulle han ha diskvalificerat sig själv från att vara vår Messias.

Rabbi Eric Tokajer

Rabbi Eric Tokajer was raised in a traditional Jewish home. After his bar mitzvah, he began to study the Hebrew Scriptures more closely which brought many questions to his mind. Questions like if a sacrifice had to be made once a year on Yom Kippur to cover the sins of Israel from year to year how were those sins covered now. When he was unable to find answers from the different rabbis that he asked, he became an agnostic. While serving in the US Navy, Rabbi Eric was challenged by a believer in Yeshua to study the Scriptures until he found answers within them. While searching the Hebrew Scriptures, Rabbi Eric found belief in Yeshua as the promised Messiah of Israel which brought answers to all of the questions he had. It is now over 33 years ago. Since then Rabbi Eric studied to become an ordained Rabbi in the IAMCS (International Alliance of Messianic Congregations and Synagogues). He has served as a Rabbi in the Mobile, Alabama area and now in Pensacola, Florida. He also helped to establish five synagogues across the Gulf Coast in Slidell, Louisiana; Pascagoula, Mississippi; Foley, Alabama; Spanish Fort, Alabama; and Pensacola, Florida where he serves as Rabbi today. Rabbi Eric has been married for 36 years to his wife Pammy and they have two children David (and his wife Danielle with two children, Elyana and Natanel) and Andrew (and his wife Melissa). Both sons are married to the daughters of Rabbi Paul and Rebbetzin Sally Collins of Mobile, Alabama.
Back to top button